tisdag 29 mars 2016

Boktips: "Nyanlända elever i mitt klassrum"

Under påsklovet har jag läst en nyutgiven bok om nyanlända elever, nämligen Hülya Basarans "Nyanlända elever i mitt klassrum - Språkutveckling med digitala resurser". Basaran är själv förstelärare på mottagningsenheten i Trollhättan och beskriver i boken hur hon arbetar för att nå bästa resultat med den elevgruppen.

De två första kapitlen är en god sammanfattning, eller en repetition, av den forskning som pågår inom svenska som andraspråk. Basaran refererar exempelvis till Timperley, Gibbons och Hajer. Det är de konkreta tipsen på arbetet med digitala hjälpmedel, som återfinns i kapitel 6 och 7, som jag finner mest intressanta. Dessutom är det alltid givande att få en inblick i en annan lärares arbete.

Basaran var på Gomorron Sverige i morse och talade om boken och om hur man på bästa sätt når ett målspråk som nyanländ. Hon nämner bland annat det faktum att det tar 5-8 år att uppnå ett skolspråk på ett andraspråk, vilket jag kan tro är bra att nämna för de elever, som känner sådan frustration över att "inte komma nånstans". Man kan lyssna på Basaran 22:25 in i detta klipp.

Basaran bloggar även om sitt arbete på bloggen Hülya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar