söndag 30 augusti 2015

Utbildning om nyanländas lärande

Ämnet SVA är verkligen i ropet just nu. Antalet elever är redan stort och de asylsökande många. Behovet av utbildade, erfarna lärare har enligt den här artikeln orsakat en "behörighetskris". Fyra av fem gymnasielärare i svenska som andraspråk är obehöriga enligt DN. Det här är något som jag själv lagt märke till vid rekryteringen på min skola och i samtal med lärarkollegor på andra skolor. Trots envisa försök är det svårt att hitta personal med rätt utbildning.

Detta medför förstås även att behovet av utbildning är stort, men även behovet av fortbildning för redan behörig personal. En kurs, som varit i gång under ett par år, och som jag började på hösten 2014 på Malmö Högskola är "Nyanländas lärande - mottagande, inkludering och skolframgång". Den motsvarar 7,5 hp, ges av högskolor i samverkan med Skolverket och syftar till att fördjupa kunskaper om nyanlända elevers förutsättningar och lärandevillkor. Kursdeltagarna är behöriga lärare och rektorer som redan arbetar med nyanlända. På Skolverkets hemsida kan jag se att kursen ges även nu ht -15 men vid de flesta lärosäten är den fullsatt. Satsningen pågår dock till 2016 så om du är intresserad, håll ögonen öppna inför kommande terminer!

Det som jag funnit mest givande med kursen har varit att få träffa lärare och rektorer från andra skolor och kommuner. Vi har haft många olika uppgifter som syftat till att dela erfarenheter, t.ex. att skapa en verksamhets- och behovsanalys angående skolans kartläggning, något som sedan fått föras vidare till andra kursdeltagare. Därför har jag fått en bra bild av hur olika vi arbetar, vad vi ska sträva efter och vad forskningen säger om en pedagogisk kartläggning. En bra bok på temat är En bra början - mottagande och introduktion av nyanlända elever av Tore Otterup och Gilda Kästen-Ebeling, som är del av kurslitteraturen på kursen.

Kursen ger alltså 7,5 hp om man väljer att skriva examinationsuppgiften. Det vill jag förstås göra, så för tillfället sitter jag och skissar och tänker med viss erinran om den tentaångest man kände när man var heltidsstudent och worddokumentet bara envisades med att vara blankt...

Hursomhelst är det verkligen en kurs som jag kan rekommendera och då Skolverket satsar på liknande utbildningar är det värt att ta en titt på hemsidan emellanåt. För behovet av utbildade SVA-lärare är stort men att satsa på fortbildning av oss behöriga får inte glömmas bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar