måndag 7 september 2015

En lyckad lektion

Hur skapar man en lyckad lektion? Enligt mig görs det med den där fina balansen mellan att å ena sidan ha ett långsiktigt mål i åtanke och att stötta eleven i att fullfölja den planen och att å andra sidan fullkomligt vara där i stunden, flexibel och redo för vad som kan hända här just nu. Det innebär att man måste hålla ett fokus som gör att varenda elev kan känna sig sedd och uppmärksammad, samtidigt som man inte ska gå alltför långt ifrån den där stigen mot målet, eftersom man som lärare ändå följer riktlinjer och lagar som satts upp för en.

Därför har jag ganska svårt för exakta lektionsplaneringar. Visst har jag mina hållpunkter men tenderar att ändra dem flera gånger per vecka, eller per dag, ibland per lektion.

Till exempel i dag då, skulle vi i klassen skapa en ordbank för att prata kring väder. Eleverna fick träna på begrepp som "det regnar", "solen skiner" och "Hur många grader är det?". Syftet var att öka ordförrådet och få begrepp att bygga konversationer på. 

Jag frågade om vädret i Malmö, vilket ledde oss in på vädret utanför Malmö, uppemot Stockholm, slutligen utanför Sveriges gränser och vi hamnade i länder utanför Europa. Vi pratade om regnperioden i Asien, om torkan i öst-Afrika och om hur jobbigt varmt det är när det är 39 grader i Rumänien. 

Till slut sa en elev att det regnar bomber i Syrien. Det blev fnissigt ett tag, eftersom det ändå var finurligt uttryckt, men det la sig snart och jag tror att alla kände en viss spänning krypa sig på. Med en enorm värme kom diskussionen in på TV-nyheterna och till slut pekade eleven på kartan på den rutt genom Europa som han tagit för att komma hit. Han har bara läst svenska i två och en halv vecka men lyckades ändå uttrycka kylan i luften under resan och den ledsamhet och trötthet han kände när han kom till Malmö centralstation. Jag kände hur det vibrerade i luften när alla i rummet lyssnade, förstod samtalet, tog det till sig och begrep allvaret i det.

Ett ganska banalt ämne blev något större och jag kan säga att vi alla var där just då med hela vårt fokus. Lektionsplaneringen följdes inte till punkt och pricka men syftet fullföljdes ändå. Jag lämnade klassrummet med ett bultande hjärta och tänkte att det där nog ändå får räknas som en lyckad lektion.

1 kommentar:

  1. Du beskrev precis hela meningen med det här jobbet, som annars är så lätt att glömma bort mitt i all stress över grupper, vikarier, kopiatorer och allt sånt som så lätt får fokus. Men det är sådana där ärliga, ofta spontana ögonblick som gör det här jobbet så speciellt.
    Vackert berättat och kloka ungdomar.

    SvaraRadera