onsdag 9 september 2015

Självbedömning

Mina elever som är nybörjare i svenska som andraspråk hade sitt första test förra veckan. Jag undviker helst poängtest överlag, men behåller det ofta i nybörjarklasser ändå. Då får de ett avgränsat område att studera in (just nu kapitel i läroboken Mål 1 - återkommer senare i höst med en förmodligen kritisk läromedelsanalys av den!) vilket gör det tydligt och klart vad de ska träna på.

Jag är alltid noggrann med att ge skriftliga eller muntliga kommentarer men i dag testade jag något nytt. Efter att eleverna fått tillbaka testet och vi hade gått igenom alla rätta svar, så fick eleverna själva skriva kommentarer. Eller regelrätta kommentarer är det kanske inte men ett första steg på vägen. Jag tror, att om jag fortsätter jobba så här med eleverna systematiskt, så kommer de om några månader kunna bedöma och därmed vidareutveckla sina egna och andras texter också. Det gör att eleven själv får tänka efter på vad hen är bra på och vad som krävs för att nå målen och inte bara få det serverat av läraren.

Till exempel dessa fick jag in:


I vissa fall fick jag förklara för eleven hur den skulle se vad den var bra på och vad momenten heter, men i övrigt gick det väldigt bra och de fattade själva vad som krävs av dem för att utvecklas. Det var intressant för mig att se vad eleven tyckte om sitt eget resultat, vilket skiljde sig mycket åt.

Det som fascinerade mig mest var dock att ingen frågade mig vad jag tyckte om resultaten. De undrade inte var gränsen för godkänt låg och det har jag aldrig varit med om tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar