torsdag 3 september 2015

Pardiktamen

Hur klassiskt och träigt diktamen än må vara så är det en övning som testar så många förmågor, att det alltid får bli en del av min undervisning med SVA-elever. När man har diktamen med en klass får eleverna ju både träna in nya ord, träna på stavning, skrivregler men också på att lyssna.

För att träna inför diktamen brukar jag låta eleverna göra pardiktamen. Eleverna får två olika texter med luckor men varannat ord/varannan mening är struken, så att de måste fylla i varandras luckor för att få en komplett text.

Den övningen har ännu fler vinster, för eleverna får utöver allt annat även träna på att säga orden samt att de interagerar med varandra. Mina mentorselever som bara har läst svenska i två veckor gör förstås många fel i början, både på uttal och stavning, men i pardiktamen måste de börja tala med varandra för att rätta varandras fel. Det är viktigt att kolla så att de bara inte tittar på kompisens papper för att få rätt svar.

Jag gillar också att eleverna här driver fram varandra och själva sitter inne med svaret. Jag som lärare kan stå bredvid och lyssna och stötta om t.ex. uttalet inte är helt rätt. På så sätt får jag även en chans att scanna av hur väl eleverna läser.




1 kommentar: