måndag 12 september 2016

Fortsättning skrivprocessen

"I dag ska ni skriva en text". Eleverna greppade sina pennor, märkbart omedvetna om att de faktiskt nu för första gången under mina svensklektioner skulle producera en text. Med hjälp av projektorn visade jag på tavlan de bilder på Kalles dag som vi talade om på förra lektionen (se förra inlägget) och stödord till varje bild (t.ex. vaknar, kliver upp ur sängen, äter frukost). Jag förklarade lite kort hur jag ville att de skulle skriva. Sa att de kan variera "Kalle" med "han" exempelvis.

Alla elever skrev texter på max 30 minuter och lämnade sedan in dem till mig. Som jag nämnt innan är dessa elever på rätt skilda nivåer i svenskan och det fina med skrivande är att de ändå kan lära sig något, vilken nivå de än befinner sig på.

Det här första exemplet är av en av de elever i klassen som har svårast i klassen. Hens träning ligger i att få till stora/små bokstäver, punkt på rätt plats och att förstå alla ord, som är helt nya för hen. Hen kan absolut vänta med svårare saker som ordvariation och variation i meningsuppbyggnaden.



Exemplet nedan är en elev, som jag av denna text kan se är en risktagare. Hen testar hejvilt att ändra på ordföljden och lägga till och dra bort. Ett väldigt effektivt sätt att lära sig ett språk på! Varje gång hen blir rättad av mig kommer hen komma ett steg närmre en bättre svenska. Den här eleven kan nu bli medveten om hur ordföljden ser ut i språket och ska få träna på olika sätt att skriva kronologiskt.



När jag låter elever skriva rättar jag alltid texterna och lämnar tillbaka dem till eleverna så att de får renskriva dem. På nästa lektion ska jag visa en orättad elevtext för klassen som klassen ska få rätta tillsammans med mig. 

Jag scannar alltid elevernas texter och sparar dem. De kan komma till användning senare under året, bl.a. för att visa för eleven hur långt hen har kommit i sin språkutveckling eller om jag själv är osäker på underlaget för eleven. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar