torsdag 8 september 2016

Skrivprocessen: Att få nybörjare att skriva sin första text

Hur får man en elev att skriva? Ja, det är ju så mycket mer än att bara formulera en instruktion till en uppgift. I synnerhet när man arbetar med svenska som andraspråk och med nybörjare i svenska.

Detta läsår har jag förärats med en Språkintroduktionsklass med elever som var nybörjare i svenska skolan i maj i år. Samtliga har ganska god skolbakgrund, 7-11 år i hemländerna, men som med de flesta klasser i skolor runtom i världen så är de ändå olika snabba i sin språkliga utveckling och olika motiverade till att lära. Därför är det viktigt att jobba stegvis och varierat för att få med alla på tåget, såväl de mest ambitiösa som de långsammare.

I dag inledde jag ett skrivprocessarbete som ska leda till att de ska skriva sin första riktiga text på svenska. Den ska handla om vad de gör en vanlig dag. Uppgifterna jag har använt har jag hämtat från Karin Rehman, som jag lyssnade på på Symposium i svenska som andraspråk 2015 (vilket jag skrivit lite om här). Uppgifterna och en presentation från hennes föreläsning ligger på den här hemsidan.

Principen jag följer är cirkelmodellen (se tidigare inlägg) d.v.s.
1) Väcka till liv förkunskaper/bygga upp förförståelse
2) Läsa en modelltext
3) Skapa en text tillsammans
4) Skapa en text själv

Lektionen

Vi startade lektionen med att jag visade eleverna bildserien Kalles dag. Bild för bild gick vi igenom vad han gör vid olika klockslag. Jag skrev ner stödord på tavlan.


När vi var klara läste jag upp inledningsmeningen från varje stycke i texten "Kalles dag". I detta momentet vill jag bara att de lyssnar på mig delvis för att träna upp sin intonation men även för förmågan att ta in information genom att lyssna. Jag bad eleverna i kör repetera de meningar jag läste vilket fick många att börja skratta. Samtidigt märkte jag att många elever gjorde det utmärkt och jag antar att de är den lyssnande typen av inlärare. Det blogginlägget - om hur man lär sig språk olika (vissa genom skrift och vissa genom att lyssna) - får jag formulera en annan gång!

Texten "Kalles dag", som jag alltså ännu inte delat ut till eleverna, är uppbyggd på så sätt att första meningen i varje stycke är enkel språkligt. Den borde samtliga elever förstå bra. Men de kommande meningarna i stycket är lite mer utvecklade och med lite fler avancerade ord, vilket kan utmana de lite snabbare eleverna. På så sätt får alla elever ett sammanhang av vad texten handlar om och de snabbare eleverna tråkas ändå inte ut.


Efter detta moment delade jag ut meningarna till eleverna i pappersremsor. Nu skulle de placera dem i rätt ordning parvis.


Nästa steg är att eleverna med hjälp av stödord och bildserien ska få skriva ihop en sammanhängande text själva om Kalles dag. Den kommer att ge mig en bild av hur väl eleverna hängt med på den inledande delen av arbetet. Därefter kommer vi att läsa texten "Kalles dag" och ha den som modelltext. Vi kommer att arbeta med nya ord och titta på konnektorer, verb och styckeindelning.

Först efter detta förarbete ska eleverna få skriva om en vanlig dag i deras liv. Förhoppningsvis är de vid det läget tillräckligt stöttade för att bygga upp sin första riktiga svenska text utan att den och de ska falla.

2 kommentarer:

  1. Känns som en riktigt bra planering. Är också förtjust i Gibbons cirkelmodell. Kan inte gå fel. :-)

    SvaraRadera
  2. Bra beskrivet och väl genomtänkt lektionsplanering där! Kul att du är igång och skriver igen... bra med inspiration. �� /Terese

    SvaraRadera