tisdag 13 september 2016

Inleda arbetet med satsdelar

Mina Språkintroduktionselever fick i dag fortsätta att arbeta med en text om en vanlig dag. Otroligt nog klagar ingen ännu på att det är tråkigt. Kanske är det för att varje lektion har en ny infallsvinkel?

I dag delade jag ut texten "Min dag". I utskriften är den svartvitt men i den versionen som jag visade på tavlan har orden olika färger, beroende på vilka satsdelar de tillhör. 


Efter att vi läst igenom hela texten, talat om uttal och nya ord, så delade jag ut färgpennor till eleverna. Nu skulle de stryka under alla verb (d.v.s. subjekt) i en färg och sedan ord för tid och plats (d.v.s. adverbial) med en annan färg.

Därefter samlade vi orden på tavlan under rubrikerna "Verb", "Tid" (När?) och "Plats" (Var?). Att samla satsdelar på så sätt är mitt sätt att börja arbeta mer grammatiskt med eleverna. Så småningom kommer jag att säga "tidsadverbial" och "subjekt" i stället. 

Man talar så mycket om att stöttning (scaffolding) är det som krävs för att andraspråksinlärare ska lyckas i skolan. Detta är stöttning i praktiken för mig. Att arbeta successivt med alla moment, bygga upp färdigheterna kontinuerligt. Skriva upp nya ord, förtydliga med färger och understrykningar. Jag hoppas Gibbons skulle hålla med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar